Många barnprodukter kommer i form av kringprodukter, eller merchandise, alltså produkter baserade på en bok, film eller spel. Några kända exempel är Pokémon, Frost eller Star Wars som förutom originalprodukten även kommer ut med dockor, barninredning och kläder.
Att sälja kringprodukter som riktar sig till barn är ett sätt för skaparna att tjäna mer pengar på sin skapelse. De produkter som det finns mycket kringprodukter till har ofta funnits på marknaden i decennier, vilket är fallet med Star Wars som nu släppt söt Baby Yoda merch, så att föräldrar som växt upp med Star Wars kan dela intresset med sina barn. Det finns i dag dockor, spel och dräkter med Baby Yoda, den lilla gröna varelsen från Star Wars-serien The Mandalorian.
Kringprodukter en viktig del av marknadsföringen
Kringprodukter är viktiga i marknadsföringen för sin huvudprodukt. Med kringprodukter kan man hålla kvar kundens intresse för produkten och på så sätt försäkra sig om att de kommer att fortsätta konsumera kärnprodukten, samtidigt som skaparen även tjänar pengar på kringprodukterna. Disney Consumer Products har räknat ut att deras försäljning av kringprodukter till filmen Bilar genererat intäkter på 60 miljarder kronor. Försäljningen av kringprodukter används av produktionsbolagen för att bekosta filmen och det hör numera till vanligheten att barnfilmer skapas med marknadsföring av kringprodukter i åtanke. Anledningen till att kringprodukter för barn säljer är för att föräldrar vill köpa något som deras barn tycker om, och det är lättare att välja någonting med motiv från exempelvis en film de sett med sitt barn.
Nostalgi och marknadsföring
Många varumärken förlitar sig på nostalgi för att sälja kringprodukter och för att se till att varumärket kan fortsätta generera pengar. Om köparen redan har en relation till kärnprodukten: https://www.arbetarbladet.se/2009-08-11/alla-vill-ha-en-egen-filmfranchise är det större chans att de köper kringprodukter till sina barn som ett sätt att dela något fint med sina barn. Exempel på varumärken som bygger på nostalgi är Star Wars som funnits sedan 1975, Pokémon som funnits sedan 1996 och Harry Potter som funnits sedan 1997. Star Wars är den största och mest kända varumärket att producera kringprodukter. Star Wars ligger rent av på förstaplatsen på Svenska Dagbladets lista över vilka filmer som dragit in mest pengar på försäljning av kringprodukter. Detta är inte så konstigt eftersom Star Wars funnits sedan 1977. Marknaden för äldre Star Wars-produkter är även den stor, och gamla Star Wars-prylar är så eftertraktade att det finns de som säljer förfalskningar Försäljningen av dessa riktar sig dock inte till barn utan riktar in sig på de äldre fansen, som dock antagligen kommer att föra intresset vidare till sina barn.